Verdieping en de feedwegde

4 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Nu echt een week hier, tijd voor het echte werk :) Dat was ook aan het weer te merken, gister boven 25, vandaag ruim 30. Is wel even wennen, maar ik klaag niet... Als de wind uit het Noordwesten komt, zoals vandaag, wordt het snel warm, want die wordt aangevoerd over Australië.

Gisteren begonnen met reviewen van een handleiding over Good Management om nitraat uit- en afspoeling te borgen. Veel projecten die daar mee hebben te maken. Leuk, omdat technisch nitraat zich hier niet anders gedraagt, maar ook omdat het mogelijk is wat toe te voegen.

Verder gister en vandaag de kennis en de vragen over de Feedwedge op een rij gezet. Op de website van diarynz staat daar al best veel over. http://www.dairynz.co.nz/feed/feed-management-tools/pasture-feed-wedges/ Maar vandaag ook met een onderzoeker alle basisregels over rotatielengte en verwachtte groei doorgenomen. Weer een stap verder, om hem straks voor NL verder toepasbaar te maken. Tegelijk is wel duidelijk dat hij echt een aanpassing moet voor onze systemen waarin veel gemaaid wordt. De meest gebruikte (van de vier 'merken') is hier de PastureCoach.

Verder vanmorgen een zeer boeiend gesprek gehad met de General Manager van R&D (140 mensen) binnen heel DairyNZ. Gaat te ver om alles te noemen. Maar duidelijk is wel dat ze écht gaan voor bedrijfssystemen onderzoek en daarin alle onderzoeksvragen terug in het systeem plaatsen. Ze waren dus echt benoemd naar DairyMen en de Marke. Hij kon ook heel duidelijk benoemen waarin het Zuidereiland anders is dan het Noordereiland. Vooral omdat het gras hier beter gemanaged kan worden (door beregening) is er minder input van buiten af nodig. We hebben de N-benuttingen van NL bedrijven bij de kop gehad, die lijken nog niet zoveel hoger dan de bedrijven hier. Maar dat spitten we nog uit. Verder was hij ook heel genuanceerd over de ontwikkeling van bedrijven (steeds intensiever) en de noodzaak van aanpassing. Ook zag hij dat systemen hier (en in Ierland/UK) intensiever worden, en in NL en West EU grondgebonden moeten blijven mét weidegang. Dus we kunnen wel degelijk wat betekenen. Hij zag mogelijkheden voor Hybride systemen, maar dan heel scherp gedefinieerd in een grondsoort/klimaat/intensiteiten klasse. En dat is waar ze hier heel goed in zijn, heel veel klassen en differentiaties.

Als laatste vandaag een bijeenkomst voor alle personeel (en gasten zoals ik) mee gemaakt van de CEO (zat op noordereiland). Via Video-conferencing, vanaf 5 plaatsen in NZ ingelogd. Werkte goed! Was eerste keer in nieuwe jaar. Hij gaf heel duidelijk aan dat heel DairyNZ er is voor de boeren, en dat die nu extra geholpen moeten worden met R&D en voorlichting; vanwege lage melkprijs en maatschappelijke thema's. Dus iedereen weet ook wat hem te doen staat. Duidelijke opdrachtgever en duidelijke rol. En de mensen/medewerkers zijn daar allemaal ook zeer betrokken bij. Mooie teamspirit om te ervaren. Voor mij lijkt het een beetje op het 'oude PR-gevoel'. Begrijp heel goed waarom mijn oud collega het hier zo goed naar haar zin heeft.

We duiken verder de diepte in, proberen te begrijpen waarom ze doen wat ze doen, en dan hier een bijdrage te leveren en lessen meer naar huis... maar dat duurt nog even.... gr Bert

1. Rene:
    4 februari 2016
    Bert, wat een kennis en wat ben je weer lekker aan het delen!!! Morgen op pad voor nieuwe weiders, en dan zonder zonder jou.......
  2. J . T:
    4 februari 2016
    Wat een ervaring voor jou,wat een beleving om daar zo bezig te zijn,maar let wel:Oost west Rutten blijft het beste!
    Jan.