Eerste FarmWalk

2 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allen, kijk vandaag ook vooral de foto's van Koeien en Gras week II. Gisteren bijna verbrand bij oogst van proefveld. Veiligheid? Eerst oranje vestje aan, oordoppen en verplicht insmeren...en niet voor niets. Vandaag toch maar een pet georganiseerd. Het begon wel erg rood te worden op mijn hoofd...ja ik word ook wat kaler :)

Vandaag dus FarmWalk op demonstratie bedrijf van Lincoln University. Aantal experts, maar ook paar boeren die wekelijks mee kunnen doen. Iedere dinsdag een FarmWalk, dan de Feedwedge maken (graswindow) en dan schrijven aantal experts de FarmWalk notes. zie ook website : http://www.siddc.org.nz/lu-dairy-farm/farm-walk-notes/

Opvallend dat er heel veel ridderzuring staat. Dat wijten ze aan feit dat ze niet of nauwelijks bestrijden, er veel zaad in de grond zit en dat ze Gibberellinezuur gebruiken als groeibevorderaar van het gras. Groeien de 'docks' ook sneller.

Verder al eerder discussie met Frank en Nick gehad over dichtheid van de grasmat. Zij vonden veel graszoden erg open. Vandaag een paar oude percelen gezien (diploïde) die ze erg dicht vonden. Daar was eigenlijk iedereen ontevreden over, vanwege smaak en productie van de koeien. Liever een opener tetra! Draagkracht is hier geen echt punt.

Erg leuk om rond te gaan en beetje discussie over grassoorten, kalibratie van de grashoogte meter en gebruik van feedwedge.  Er schijnt hier heel veel straatgras te komen in opener zoden. Alleen leek het ook wel op ruwbeemd. Dat wil ik de komende tijd nog even wat beter uitzoeken.

Vanavond uit eten geweest met NL kennissen. Die waren gisteren net aangekomen in Christchurch. Gezellig met drieën. Beter als alleen uit eten. Dan beter thuis eten en tegelijkertijd Skypen met het thuisfront!

Groeten Bert, PS nog twee dagen tussen 25 en 30 graden. ppffffffff

1. J . T:
    3 februari 2016
    Geweldig wat een ervaring.Open zode straatgras lijkt me duidelijk,dan is ruwbeemd beter,Het sppitse tongetje!

Gr jan
  2. Bernd:
    10 februari 2016
    Mooie ervaringen Bert, kun je ons ook meer vertellen over de succes factoren voor het weiden van grote koppels koeien daar? Toch best lastig vinden sommige veehouders in Nederland.
    Groet Bernd Hietberg