Laatste verhaal vanuit Nieuw Zeeland

9 maart 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

het einde komt nu wel in zicht, van een lange en heel mooie periode van 7 weken. Nog 2 dagen hier in het land van de Kiwi's. Eigenlijk heel snel gegaan en nog lang niet alles gezien, want wat is het mooi als je aan het rondreizen bent.

Laatste robot en bedrijf aan de kust
Zie foto's en filmpjes van derde robotbedrijf. Deze keer met een ligboxenstal, en twee afkalfpieken, ipv één zoals de meesten dat hier doen. De conceptblog voor Veeteelt over Robot en Weiden in NZ is inmiddels geschreven. Leerzaam, maar nog steeds een beperkt aantal in NZ. In NL zijn we best ver met onze kennis en opgetekende ervaringen... voordeel als er al heel veel bedrijven ervaring hebben. Bijzonder was een bedrijf direct aan de zuidkust. Op een oud schapenbedrijf. We waaiden letterlijk bijna weg, maar het uitzicht was "Awesome". Daarmee valt het ook direct op dat alle vlakke stukken land in NZ toch wel ingevuld worden of zijn met schapen, vleesvee of melkkoeien... een beetje Nederlands!
Uitzicht van gehele melkveebedrijf aan de kust

Van de Catlins naar Queenstown
Met het laatste Robotbedrijf tussendoor, nu alleen natuur en cultuur snuiven :). Genoeg GRAS en KOEIEN. De Catlins zijn mooi als regenwoud. Queenstown is nog mooier, vooral op een stralende dag, vanaf de berg waar de skilift naar toe gaat. Wel heel veel Aziaten... niks mis mee, maar het is gewoon 'te toeristisch'. Dus snel door naar Lake Wanaka
Uitzicht op meer bij Queenstown

Lange tocht, maar adembenemend naar Gletsjer
Aangekomen in Lake Wanaka op zoek naar de Gletsjer. Nog een lange tocht met de auto, door steeds onherbergzamer land. Onderweg een auto geholpen die zich vastgereden had (Hielke veilig achter het stuur, Bert technische coördinatie en duwen met vele anderen :)...). Vervolgens over smalle weggetjes en door beekjes (zie filmpje) op weg naar de Gletsjer. Tot aan de voet is 5-6 uur lopen (enkele reis), dat was te veel en te lang voor ons. Maar een uur heen en terug was ook al adembenemend...en wat is de natuur hier GROOTS...je wordt er gewoon stil van.
Hier wordt je stil van.

Laatste doel, Lake Tekapo
Morgen hopen we nog naar Lake Tekapo te gaan, een kleiner meer, maar minstens zo indrukwekkend, met een observatie hut (als het mooi weer is). Daar overnachten en vrijdagmiddag vertrek naar Nederland. Daar hopen we dan zaterdag weer veilig aan te komen.

Dank voor jullie meelezen en de vele reacties (ook niet gemeld, maar wel gehoord).
Het was te mooi en indrukwekkend voor woorden, maar prettig om ook direct van me 'af te schrijven'.

Groeten Bert (en Hielke).

1. Barend Meerkerk:
    9 maart 2016
    Hoi Bert,

heel erg bedankt voor de mooie verhalen. Zie er naar uit je binnenkort ook weer "live" te spreken. Geniet nog van de laatste dagen, goede reis en tot ziens!
  2. Nellie de Geus:
    9 maart 2016
    Hoi Bert,

Fijn dat we, via je reisverslag, met je mee op reis mochten. Een goede thuisreis. Hanny en de kinderen zullen blij zijn als je weer voet op Nederlandse bodem zet.
  3. Bertha:
    10 maart 2016
    Hallo Bert net nog effe genoten van je laatste verhalen een groot mooi land
    maar een week rondreizen is gewoon te kort je hebt ook nog een zuidereiland he
    nog een goede dag en dan een goede vlucht naar huis groetjes en tot in Rutten
  4. Ella Philipsen:
    13 maart 2016
    Fijn om de afgelopen weken zo met je mee te 'reizen'.
    Geweldig om ook de foto's en filmpjes te zien, dat maakte het beeld van je ervaringen nog wat completer vanaf deze kant.
    Nu gelukkig weer veilig thuis waar vele verhalen gedeeld zullen worden!!
  5. Izak bree:
    13 maart 2016
    heb genoten van je verhalen , we hebben vorig jaar ook rondreis gemaakt over noorder en zuider eiland verschillende plaatsen en adressen ook gezien die jij beschrijft . .
    izak en cobie bree