Maaien vóór de koeien?

6 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo, het is weer een beetje koeler. 20-25 graden, ook komende week. Prima weer dus. Gisteren een afspraak gehad met de manager van de SIDDC (zeg maar stichting die melkveehouderij op het zuidereiland stimuleren), zij beheren ook de Lincoln University Demonstration Dairy Farm. Willen hét voorbeeld zijn voor deze regio, en dat lukt heel goed met de opbrengsten, het grasland beheer en de milieu doelen. Opvallend dat ze hier al wat minder extreem zijn in veel koeien en lage producties, maar al een beetje een nieuw optimum zoeken. Het feit dat ze in twee koppels melken (400 + 150) is daar een mooi voorbeeld van. Die 150 krijgen het wat luxer en dat beinvloed heel positief de resultaten.

Vanmiddag (zaterdag) weer terug geweest op het demonstratie bedrijf. Dinsdag had ik hier dus de FarmWalk gelopen, nu zie je met eigen ogen en heb je iets meer tijd om naar het gras, de koeien en het systeem te kijken. Meest opvallen was vandaag dat ik met eigen ogen het vóór maaien goed kon zien. Dat systeem had ik al vaker gehoord van mensen die in NZ hebben gewerkt. Maar ik kon het nog niet doorgronden. Zie ook foto's en filmpjes van vandaag. Het gaat erom dat ze het alleen doen bij droog weer, als het gras doorgeschoten is en niet veel langer dan het anders ook zou zijn als ze weiden. Door het vóór te maaien wordt alles netjes afgemaaid, vreten de koeien het maaisel direct op en is voor de volgende keer het perceel weer in perfecte conditie om kort afgegraasd te worden. Want daar draait alles om. Koeien hebben het makkelijker omdat ze niet aan die 'taaie' bossen hoeven te trekken. Belangrijk is dat er veel 'grazing pressure is' volgens mij liepen er hier ook 400 koeien op 3,5 ha. Ik schat in een kleine 2000 kg ds / ha.

Op andere stukken van het bedrijf werd gemaaid en ingekuild. Vooral bedoeld om het te grootte voorraad aan gras weg te werken (zie feedwedge van afgelopen dinsdag). Ik loop komende dinsdag weer de FarmWalk mee, dan zullen we zien hoe de voorraad is. Wel zijn ze ook al weer gestart met beregenen. Ook noemde één van de jongens (terecht) dat aangekocht kuilgras (van alleen maaien land) beter is dan hun eigen (uit gemaaide) gras. En dat dat kuilgras wat ze aankopen ook bijna de voederwaarde heeft van het verse gras. Niet zo verschillend van NL dus. Maar tegelijk wel noemde hij dat het wel een stevige kostenpost is...en als je dat voer niet nodig hebt...dan scheelt dat dus weer veel geld.

Dit weekend is een lang weekend, maandag is nationale vrije dag om dat dan het verdrag wat met de Maori is gesloten wordt gevierd. Tegelijk ook een dag dat er veel protesten zijn, zoals je in meerdere voormalige koloniën ziet.

Fijn weekend allemaal, gr Bert

Quad-selfie

Ja, zo'n quad blijft leuk om mee te rijden...

1. Wim:
    9 februari 2016
    Hoi Bert, Leuk om te volgen en het waait daar ook echt nog behoorlijk! Goede tijd gewenst.

Groeten,

Wim
  2. Bram:
    23 februari 2016
    Hoi Wim,
    Na aanleiding van gister zat ik je blog even door te neuzen om te lezen over voormaaien. Interessant dat er nog steeds universele verschillen zijn met betrekking tot melkveebedrijven.
    Vrolijke groeten
    Bram