Gezellig samen Robot en Beweiding kijken

2 maart 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

maandag Hielke van het vliegveld opgehaald. Heerlijk en gezellig om samen dingen te bekijken en te kunnen bediscussiëren. Hij was een beetje stram in de benen, dus direct maar Christchurch bekeken. Sinds vorig week stond daar bij de tijdelijke kerk ook een opstelling van 185 lege stoelen. Ter nagedachtenis aan de 5 jaar geleden omgekomen slachtoffers.

185 lege stoelen

Laatste internationale FarmWalk
Vandaag de laatste FarmWalk gelopen op LUDF. Er waren alleen studenten en geen NZ boeren. Daarom ook iets meer tijd voor uitleg en vragen. Daar werd natuurlijk goed gebruik van gemaakt. Twee boeren die samen de FarmWalk deden... :) Druk in gesprek. En voor mij mooi om te zien dat grasgroei nu begint af te nemen en dat ronde lengte aangepast moest worden.

You or me? Laatste internationale FarmWalk

Eerste bezoek Robot en Weiden
In totaal hopen we komende weken 3 bedrijven met robots en weidegang te bezoeken. Dit was eerste adres via Lely. Mooi bedrijf, wat al een jaar of 8 loopt. 240 melkkoeien, 4 robots. HF koeien en productie van 7500-8000 kg melk. Jaarrond afkalven en jaarrond proberen te weiden. Afgelopen jaar met 9 dagen sneeuw wel moeilijk om de melk eronder te houden. (anderen hebben dan alle koeien droog staan).

Op dit bedrijf moeten de koeien gelokt worden in de volgende (verse) weide om via de robot naar deze weide te gaan. Om de 8 uur krijgen de koeien een verse weide en leren dan dat ze elkaar kunnen volgen naar die weide, via de robot. Zo worden ze dan ook tijdig gemolken. 3 verse weiden per dag noemen we A, B , C systeem. Het kan hier ook met vier weiden, om de 6 uur. Dat is dan A, B , C en D. Kijk voor het gemak even de foto's (van plattegronden stal en verkaveling) en de filmpjes.

Wat ons opviel is dat ze qua beweiding aardig vast konden houden aan het kort afgrazen en 6-8 keer weiden zonder maaien. Dat je te grote of te kleine percelen ook nog creatief kunt opdelen of samenvoegen (2 percelen in drie dagen door steeds 2/3 deel te geven). Gras werd best goed afgevreten. Mocht eigenlijk nog wel korter omdat koeien nog niet veel trek hadden om altijd naar het volgende perceel te gaan.

Verder aardig om te zien dat we overal in de wereld in die 8 jaar ook wel wat geleerd hebben over koe routing, ijzerwerk, kavelpaden(obstakels) en koegedrag. Water in de stal en op de kavelpaden. Niet in de weide zelf. Hoewel ons systeem anders is, veel herkenbare punten en tips die je hier zo kunt toepassen of al toegepast zijn. Het weidemanagement is misschien wel het meest leerzaam voor ons. Dat wat we tot nog toe steeds gezien hebben hier qua inscharen en uitscharen, dat wordt hier ook bij dit Robot bedrijf doorgevoerd. Nu kort afweiden, zorgt de volgende keer voor smakelijk gras. En uiteindelijk helpt dat (zeer) kort afweiden ook voor wat 'cow-flow', omdat ze dan een beetje hongerig worden en naar een nieuw stuk toe willen. Samen waren we het erover eens dat het makkelijker was als de koeien dan niet in allebei de groepen aan één kant van de stal lopen. Dan zien ze elkaar te makkelijk en zijn niet geneigd om naar de kudde toe te lopen. Andere kant van de stal was makkelijker geweest en dan kan hier ook. Want slim om ook hier de stal in het midden te zetten. Maximaal tot ingang perceel 600 meter.

Zaterdag, op reis naar het zuiden hopen we het volgende robot-bedrijf te bezoeken.

Groeten allemaal, Bert (en Hielke).

1. Bertha:
    1 maart 2016
    Weer een interessant verhaal volgens Martinus wel weer iets herkenbaar
    he succes maar en gezellig zo met zijn tweeën groetjes