Tweede FarmWalk

10 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo, gisteren de tweede FarmWalk gedaan op het demonstratie bedrijf. Zelf alles gemeten tegelijk met de bedrijfsleider. Hoewel hij wel wat meer 'afrolde' met de grashoogtemeter, waren de verschillen tussen hem en mij beperkt. Wat minder tijd om foto's te maken, vooral omdat ik dus zelf mocht meten.

Belangrijkste punten onderweg (zie ook foto's). Dat het gras na vóór maaien al weer heel mooi is uitgelopen. Ziet er echt weer smakelijk uit na een paar dagen. Zeker ook omdat ze weer begonnen zijn met beregenen. Het is nu al weer 10 dagen droog, en met flinke wind erbij, verdampt er hier ook 5-6 mm per dag. Eén rondje met pivot duurt 24 uur, als het zo droog blijft, dan doen ze iedere dag een rondje. Per jaar hier 400-500 mm beregenen. De natuurlijke neerslag (vooral in winter) is hier ook 400-500 mm.

Verder tijdens de FarmWalk nog even goed doorgepraat over verschillen met NL en andere systemen in de wereld. Hier meer gebruik van tetra's, past ook omdat grond minder trapgevoelig is. Grassoorten nog eens goed bekeken, vooral verschil tussen straatgras en ruwbeemd loopt hier door elkaar. Gemiddeld hoger eiwit in het gras, maar deze mag je in een grassbased system anders beoordelen dan in een indoor system (literatuur volgt). En het feit dat jongvee en droge koeien buiten het 'beweidingsplatform' worden gehouden. Dat maakt de 'footprint' van het bedrijf niet rechtstreeks vergelijkbaar. Daarom gebruiken ze 'Overseeer' (een soort BBPR) om totale impact te berekenen.

Vandaag echt aan het stoeien geweest met een demonstratie versie van de PastureCoach. Dat is één van de vier management systemen met FeedWedge die ze hier hebben. Binnen DairyNZ en LUDF gebruiken ze ook PastureCoach. Flink zitten stoeien om te kijken en te begrijpen wat die precies doet. Vooral het vooruit voorspellen wat er gebeurt bij andere groei, andere opname is een bruikbare optie. Daarnaast ook 'onze' AgriNet versie nog eens binnenste buiten gekeerd en dat helpt toch om alle knoppen en getallen nu beter te kunnen interpreteren. Voor 'niet vakgenoten' wat moeilijk uit te leggen. Maar ik wordt daar wel blij van...

Groeten Bert

ps: ik heb voor zaterdag een treinticket geboekt voor de TranzAlpine trein. die rijdt van Oost naar helemaal West door de bergen. Voorproefje?  http://www.kiwirailscenic.co.nz/?gclid=CL-xoInw7MoCFQokvQoduUQHLA

1. J . T:
    10 februari 2016
    Blijf maar blij omdat een ander alle zeilen moet bij zetten om alles te begrijpen.Ik ben blij dat je Zaterdag op de trein stapt want dat fietsen van jou is ook maar zo..zo!