Milieu beleid bepaald ook hier de manier van boeren en het onderzoek

24 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

dank voor alle steunbetuigingen op de thee-cultuur en niet-koffie-cultuur :).

Nieuwe regelgeving
Gisteren 2 bijeenkomsten mee gemaakt waar nieuwe plannen voor de komende 10 jaar werden toegelicht. Door DairyNZ, en in samenwerking met provincie. Eigenlijk heel vergelijkbaar met NL. Het water wat naar de zee loopt is niet schoon genoeg. Boeren hebben vergunningen nodig (of nieuwe vergunningen) voor water, bemesting en bedrijfsvoering. Goede Landbouw Praktijk (management good practice) is in bestuurlijk overleg afgesproken. Moet nu concreet ingevuld worden. In plaats van de KringloopWijzer in NL gebruiken ze hier Overseer. Daarin moet een boer aangeven hoe hij boert en wordt een voorspeld N-overschot berekend. Dat is bepalend voor de vergunning. Ook hier emoties, hoewel ik vond dat het wat rustiger was dan in NL. Opvallend vond ik dat er vrij veel boeren in de voorfase betrokken waren bij de planvorming. Dat helpt bij de uitleg!

Robot en Weiden
Vanmiddag een conference call gehad met Robot boeren. Zitten overal in Nieuw Zeeland. Dus dat doe je niet even in een bijeenkomst. Geloof dat er 20-30 robot bedrijven zijn. Wisselend succes. Is nog geen 'gemeengoed'. Hoewel het systeem totaal anders is dan bij ons, waren ze toch heel geïnteresseerd. Dit zijn veelal pionier bedrijven. Ook veel op Noorder Eiland, waar ze niet of nauwelijks kunnen beregenen, eigenlijk meer vergelijkbaar met NL. Met een paar boeren nog gegevens uitgewisseld, hopen we in de laatste week nog te bezoeken. Dan andersom leren.

Rondje proefvelden

Laatste deel van de middag was eigenlijk het vervolg op gisteren. In het onderzoek zijn duidelijk op zoek naar verlaging van nitraat gehaltes in de bodem en het bodemvocht. Morgen is daarvoor een projectbijeenkomst. Vandaar werden tussenresultaten besproken. Van proeven die bij Universiteit, DairyNZ en bij AgResearch liggen. Veel leuke contacten en nuttige hand outs, kan ik weer meenemen. Grof weg worden er drie sporen ingezet om nitraat uitspoeling te onderzoeken en dus te verlagen.

1. Alternatieve gewassen, die meer opbrengen en betere energie/eiwit verhouding hebben. Mais, voederbieten, kool en zonnebloemen.
  2. Management van wintering gewassen. Dan staan koeien droog en zijn ze op een apart blok. Maar urine plekken, vertrapping en wel/niet diep losmaken zorgen voor verschillen in gebruik en uitspoeling.
  3. Kruiden in het grasland en verschillende manieren van beregenen. Dat werd heel uitgebreid gemeten in kleine ronde cilinders. Maar ook vergelijking tussen drietal praktijkpercelen waar de koeien gewoon grazen.

Erg vergelijkbaar met NL, maar tegelijk daarom ook heel nuttig. Ook nog een paar kritische opmerkingen/nuttige suggesties kunnen geven. En weer nieuwe nuttige contacten.

Tot de volgende keer...weet niet hoe snel, want zaterdag ga ik de auto huren, voor laatste periode. En het programma wordt daarmee nog wat voller.

We zullen zien, tot volgende keer, groeten Bert

ps vandaag weer tegen de 30 graden... het begint bijna te vervelen....Weiden op 10 meter van de Grote Oceaan

1. Bertha:
    25 februari 2016
    Hoi Bert weer interessant om te lezen nog 1 weekje "werken' en dan rondtoeren heb je al een bestemming milford sound /milford road is een idee
    oriënteer je alvast maar he Martinus heeft deze ook al gelezen hoor
    groetjes die 30 graden wil ik ook wel gaat mij niet zo gauw vervelen dit weer hier wel