Een kijkje onder de grond

12 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo,

na een paar dagen op kantoor tijd om zelf even een kijkje onder de grond te nemen. Zie ook weer de foto's en (als je dat nog niet gezien hebt), bijna alle foto's hebben behalve een titel ook een extra toelichting. Hier zijn ze niet gewend om veel onder de grond te kijken. Terwijl graslandpersistentie (hoe lang het gras goed blijft tot vernieuwen) al een belangrijk thema wordt gezien. Dat wordt wel een beetje toegegeven. Tegelijk werd me wel duidelijk gemaakt dat ze me zullen zien als: Stupid Dutchmen is digging a hole in the soil... of te wel, wat heb je daar te zoeken... Dat heeft ook een beetje te maken dat veel bedrijven hier 'sharemilkers' hebben, die melken een paar jaar op een bepaalde plek en gaan dan vaak weer naar een andere plek of proberen zelf te beginnen. Die zijn dus vaak meer 'korte termijn' gefocust en de eigenaren (zoals wij in NL vaak eigenaar en gebruiker zijn) meer op de langere termijn. Hier en daar mochten de wortels wat dieper, en zit er ook wel wat structuurbederf in de ondergrond. Puntje van aandacht!

Verder bewust inzaaien van smalle weegbree als gewenst kruid voor reductie van nitraatuitspoeling en betere mix van voederwaardekwaliteit. De percelen die zaterdag waren gemaaid, heb ik beide nog even op de foto gezet. Opvallend hoe goed ook de hergroei daar is, op beide percelen. Heeft zeker ook te maken met regelmatig beregenen!

Tot slot donderdag avond wezen sporten in de sporthal. Lekker spinnen! Buiten een plaatje van een .....veld..maar dan voor rugby. Daar zouden onze voetballers jaloers op zijn. Maar ja, de meeste rugby-ers, hebben hier ook verstand van gras..haha. Voordeel is ook dat het bijna het hele jaar groeit, dus krijg je ook een mooie dichte grasmat...
En vrijdagavond afgesloten met een biertje...traditie om na de werkweek samen een borrel te nemen. Éen flinke bier mag hier. En ik kon lopend naar huis. Weekend, boodschappen doen en later meer over de treinreis van morgen.

Fijn weekend! Groeten Bert

Ps: 2e blog in veeteelt: http://veeteelt.nl/voeding/blog/etgroen-bij-alleen-weiden-het-kan

De bodem onder het bedrijf...

1. Helen:
    12 februari 2016