Indrukwekkende treinreis, maar aardbeving ook wel

14 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

gisteren een heel mooie reis gemaakt met de trein van Christchurch naar Greymouth. Helemaal aan de westkust, door de 'alpen'. Zie foto's en leuk filmpje van onderweg.

Maar meest indrukwekkende was toch wel vandaag de aardbeving van 5.8 op de schaal van richter. Dat was dus ietsje meer dan de vorige van ruim 4. Ik zat in de tuin, van de zon te genieten na het eten en toen voelde je duidelijk dat alles begon te schudden. Ook het huis kon je horen bewegen. Maar er is niets kapot! Ook weinig schade in Christchurch (waar Ina woont, daar zit ik toch half uurtje vandaan).
Wil je het nakijken, dan kun je zien op de website en afspelen vanaf 0.00 uur. http://www.christchurchquakemap.co.nz/today . Dat doen ze hier allemaal. Er werd nog wel aardig veel over gepraat overdag. Ik ben geen moment bang geweest, vond het wel echt indrukwekkend. Ik weet nog in Soerendonk dat we toen die in Limburg voelde, toen werden we wakker. Nu was ik al wakker en maak je alles mee. Dit is wel het 'dingetje' van Christchurch, want ze weten dat de grond beweegt en voorlopig ook blijft bewegen. De bouwvoorschriften zijn daarop aangepast.

Aardbeving_Kaart_Christchurch

Verder vandaag weer heerlijk wezen fietsen, meer richting de 'binnenlanden' en daar veel melkvee gezien. Mooie verschillen en prachtig weer...de hele week 25 graden of meer.. sorry :)

Nog even over gister. Was echt heel mooi. Lange reis, 4.5 uur heen en na een uur ook weer terug. Toch heb ik me niet verveeld. Vroeger vond ik met de trein spelen al leuk... dus dit is ook de moeite. Drie echte diesellocomotieven, mooi geluid door de bergen. Heen helemaal vol met chinezen...voelde me bijna omsingeld, want daar is het net nieuwjaar en veel hebben vakantie. Opvallend is te zien dat er aan ene kant van de bergen (hier Canterburry) 400-500 mm water valt en aan de andere kant 4000-5000 mm. Ja..dus bijna 5 meter! Je ziet dat de planten er dus ook heel anders uitzien. Maar gister was het weer perfect, zeker aan de andere kant!

Perron onderweg

Groetjes aan iedereen! We gaan de vierde week in. Voor mijn gevoel doe ik nu ook echt mee met het werk wat ze hier doen. Projectstrategieën uitzetten en meedenken. Dinsdag alle metingen doen voor de FarmWalk omdat de bedrijfsleider er niet is. En een verhaal over Robot en Weidegang voorbereiden voor volgende week voor een studiegroep van robotbedrijven hier.

Tot later!

1. Marleen:
    Hoi Bert,
    Leuk je verhalen te lezen en te zien dat je het daar naar je zin hebt.
    Lijkt me ook een heel leuk avontuur.
    Die aardbeving lijkt me inderdaad indrukwekkend om mee te maken. Goed te lezen dat er niet veel schade is. Nog heel veel plezier daar!
    We blijven je volgen!
    Groetjes uit het koude Rutten!!
  2. Jolanda:
    14 februari 2016
    Hi Bert, in de Fjordlands niets gemerkt van de aardbeving. We hadden het er vorige week nog over! Gelukkig alles heel gebleven. Succes daar in Lincoln, wij varen morgen de Doubtful Sound op :)
    Marcel&Jolanda
  3. Ella Philipsen:
    14 februari 2016
    Aardbeving ook hier op het nieuws, gelukkig dus minder schade dan 5 jaar geleden. Mooi filmpje vanuit de trein, de foto's natuurlijk ook. Wat een tegenstelling qua regenval! Die fiets is echt een uitkomst voor je denk ik. Kun je waarschijnlijk net weer op andere plaatsen mee komen.
    Groetjes uit en wit Tricht!
  4. Bertha:
    15 februari 2016
    Hoi Bert
    Met plezier weer je verhalen gelezen hier en daar iets bekends
    leuk die trein reis ook de video die aardbeving was 5 jaar geleden 6.3 dus die jij meegemaakt heb was dus best wel heftig zeker die regen val hebben we ook meegemaakt toen we boven in het zuidereiland aankwamen wegen blank gister je thuisfront gesproken dubbele verjaardag groetjes Martinus & Bertha