Gras over? En grote koppels weiden

17 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

vandaag precies half weg, drie en halve week hier, nog drie en half te gaan. Geen vervelende naschokken meer van de aardbeving. Wel nog een paar dagen gesprek van de dag geweest. De schrik zit/zat er weer goed in na 5 jaar geleden.

De meeste dingen die ik nu tegenkom zijn niet helemaal nieuw meer. Vandaar ook de intensiteit van reisverhalen met een dagje verlengt :). Wel goed om alles te herkauwen en tijd te krijgen en te nemen hoe het werkt binnen projecten en in de sector zelf.

Grasvoorraad en feedwedge
Uiteindelijk was de bedrijfsleider toch maar weer eerder aan het werk gegaan en liep de FarmWalk mee. Morgen zijn het FocusDay's (soort opendagen) en daar wilde hij (begrijpelijk) toch nog wat voorwerk voor doen. Belangrijkste was dat ik nu na drie weken goed kan zien hoe het in deze tijd van het jaar echt werkt. Allemaal aan grashoogtemeter mee, ook de bezoekers. Die hoogte meter is ook hier een hulpmiddel, waar we onderling ook wel eens 100-200 kg ds verschil hebben! Uiteindelijk gaat het om een consequente richtlijn, en is de controle altijd of de koeien er ook genoeg aan gehad hebben. Dat meten ze dan weer af aan de 'resten-residuals' die achterblijven. Dus een soort dubbele check. Dat werkt goed!

Wat ook duidelijk wordt hoe ze nu draaien aan de knoppen van de feedwedge. Ze kijken een paar weken terug (hoeveel dagen zat er tussen twee beweidingen), ze kijken hoeveel ha de koeien afgelopen week nodig hadden (dat bepaald samen de rotatielengte) en ze kijken naar het gemiddelde van een jaar, als je een maand vooruitkijkt. Nu leek er een grasoverschot, maar doordat ze de rotatie lengte wat groter hebben gemaakt 23-> 25 dagen, gaat de lijn (pre-grazing) weer wat omhoog. Daarmee is een deel van overschot 'weg'. Alleen als het hard blijft groeien, dan moet de rotatie toch eigenlijk weer sneller. Dan zou lijn ook dalen...om daar mee te spelen hebben we de 'geavanceerde wedges' gebruikt. Daar had ik afgelopen week mee zitten stoeien achter mijn bureau. Nu konden we die mooi testen. Als je naar de FarmWalk notes kijkt van LUDF (op hun website), dan zie je dat ze ook aangeven dat als de groei te hoog blijft, ze toch volgende week weer moeten ingrijpen. zie ook ...http://www.siddc.org.nz/lu-dairy-farm/farm-walk-notes/

Grote koppel?
Vandaag bij een 'monitorfarm' geweest met onderzoeker en consultant. Zorgen dat de registratie maandelijks goed op orde is om later goede datasets te hebben. Zeg maar een soort Koeien en Kansen bedrijven. Boer moest even zijn actualiteit kwijt...en terecht...want melkprijs is superlaag en vooruitzichten zijn niet best. Het gaat echt om de knikkers en dan ook in grote aantallen, kleine marges. Je leert iets meer hoe het gaat met share milkers, eigenaren, financieringen etc.

Voor mij vooral interessant dat dit een systeem bedrijf klasse 4 is, wat wil zeggen dat die in het voorjaar en najaar eigenlijk 'standaard' gras te kort hebben en PKE (palmpit), graskuil of maiskuil moeten bijvoeren. Zie foto's hoe ze dat doen, op dit bedrijf op een aparte plaat met voerbakken. Meeste boeren doen het nog 'gewoon' in het land. De veebezetting op het bedrijf is ruim 4. Evenwicht voor zelfvoorziening ligt tussen 3 en 3,5 afhankelijk van groeizame jaar. Deze boer had nu 1381 koeien aan de melk, het platform/huiskavel is 335 ha.

Mooi om te zien (op de foto's, maar vooral in het echt...) hoe hij bedrijf strategisch heeft ingericht. Deze boer heeft eerst in buitenland gewerkt, is ook consultant geweest, en wist heel goed dat hij een grote rechthoekige kavel wilde met melkstal in het midden. Zie Google plaatje. Verder valt op hoe breed de kavelpaden zijn. En voor mij lijkt het er nu een beetje op dat de optimale koppelgrootte ca 500 koeien is. Want hij splitste ook de koppel in drie van 400-500 koeien. Ook hier de vaarzen en schralere koeien apart, midden groep en een echte 'zorggroep', die weiden vaak dichter bij huis (kreupel, uier etc) en krijgen wat langer gras.
Dat weiden in meerdere koppels heeft ook te maken met minder wachttijden bij het melken en rangorde bij het weiden. Bij 1500 koeien heeft de laatste koe het risico dat hij niet het beste gras krijgt aangeboden. Dat risico wordt minder als je in kleine groepen (500 :) dus) gaat weiden. Dus voor iedereen onder de 500 koeien zie ik nog geen problemen in Nederland....

Morgen naar de opendagen, ben benieuwd! groeten Bert

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl