BodemconditieScore, droog en 'nat' land

26 februari 2016 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

net voor het weekend weer even een berichtje van mooie en nuttige dagen. Steeds wat verder buiten Lincoln, letterlijk en figuurlijk. Meer zien, en ook proberen wat meer het bredere gesprek te zoeken over duurzaamheid. Gisteren gesproken met lokale vertegenwoordiger van KoeSignalen. Mooi om vanuit NL en NZ te kijken naar stallen, dierwelzijn en duurzaamheid. In alle gevallen zie je dat het de kunst is om integraler te kijken en te werken.

Met de kop in het gras
Vandaag op pad geweest met de duurzaamheidsmanager van een holding van 27 melkveebedrijven. Een van grotere 'Multi-bedrijven'. Met een apart management, waaronder een duurzaamheidsmanager. Hij is verantwoordelijk voor alle vergunningen en regelgeving, maar moet ook vooruit kijken, zodat het ook echt volhoudbaar is op middellange termijn. Hij heeft een brede achtergrond in UK, Canada en nu NZ, weet veel van boden en bodemvruchtbaarheid. Probeert ondanks de verder gedaalde melkprijs toch ook naar middellange termijn te kijken als het bijvoorbeeld gaat om bodemvruchtbaarheid op de bedrijven. Krijgt vanuit het investeerdersconsortium daarvoor ook de ruimte. En iemand die zelf ook een paar goede spade's had :)

Warren Landles

Het ene bedrijf beregend, het andere bedrijf niet (Dry land). Eerste bedrijf is omgezet akkerbouw, sinds vier jaar. Tweede bedrijf is al ca 10 jaar melkvee, daarvoor waarschijnlijk beef of schapen. Op beide plaatsen redelijk goede structuur. Overal ook wormen, hoewel soms gekruld van wegen droogte. Lastig spitten met de vele (grote) stenen... maar het gaf wel een goed beeld. Vooral de wormen tellen, zoals wij ook gewend zijn, sprak heel erg aan. Ook konden we iets terug zien van de oude (verdichte) ploegzool. Waar nog wel luchtgaatjes inzaten en bruine (organische stof) vlekken. Opvallend dat het 'dry-land' er eigenlijk best goed uit zag. Toch een voordeel van langer en goed gras. Ca/Mg verhouding is ook iets waar ze hier naar kijken. Ik zal de referentie waarden nog opvragen. Zie vooral ook even de foto's met commentaar, daar zie je ook wat verschillen qua bodemtype, vooral kleur. Eigenlijk ook in grote lijnen zelfde beeld als in NL als het gaat om omzetten van akkerbouw naar melkvee/gras. Afhankelijkheid van beregenen is erg groot. In de toekomst zal dat steeds moeilijker worden, omdat water ook vergunningen nodig heeft en rivieren en grondwater niet onuitputtelijk zijn.

Weiden in de droogte?
Op het droogte bedrijf werden vanmiddag de koeien even een half uurtje de 'kale' ingestuurd. (kool, soort boerenkool, alleen het blad). Even volvreten en dan melken. Dit wordt als een soort reserve gewas gebruikt omdat er te weinig gras is. En geen gras, is geen vreten en geen melk...Als de KALE niet nodig is, dan kun je die later in de herfst of winter nog gebruiken.
Ook grappig op het andere bedrijf om 11 uur nog even de draad verzet werd. Want het vorige moest eerste even netjes opgevreten worden (zie het als voer aanschuiven in de stal...) Koeien net in een vers stuk, zie filmpje. En hopelijk met geluid, het blijft voor mij een mooi geluid hoe je de koeien kunt horen grazen....

Mooie opzet
Wat verder opvalt op deze bedrijf is dat het zeer verzorgt is, goed gestructureerd, wordt veel aan veiligheid gedaan en de opzet is veelal logisch. Op een van de foto's zie je vooraan de oprijlaan een huis voor de bedrijfsleider, en 2 apart voor de medewerkers. Alles nog even wat professioneler als wat ik tot nu toe heb gezien. Wat ook aardig is dat je alle cijfers van bedrijven onderling kunt vergelijken. Benchmarken en versterken.

Kortom, het was weer zeer inspirerend en blik verbredend vandaag en gister. Mooi land, leerzame plek en nog veel meer te zien en te leren buiten deze regio. Want klimaat en grondsoort en beregening maakt ook hier een groot verschil.

Groeten allemaal, morgen auto ophalen en wat verder weg enkele bedrijven bezoeken. Bert

1. Pieter en Joke:
    Hoi Bert
    We vinden het leuk te lezen,je werk en reisverhalen,
    Goed weekend groetjes
  2. Herman:
    26 februari 2016
    Bert, leuk om te zien dat je ook aandacht aan de bodem besteed. Ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt om ook nog deze uitgebreide en mooie verslagen te schrijven ;-)
  3. Judith:
    26 februari 2016
    Leuk om te lezen hoe het in NZ allemaal gaat en wat daar speelt, kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt daar!
  4. Buurvrouw en Els &jeanne:
    27 februari 2016
    Dag Bert, hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal doet. Prachtige foto's en filmpjes. Vooral die met de paarse bloemen op de voorgrond en de kudde koeien erachter, schitterend! Wat opvalt is dat de koeien donker zijn, zwarte koppen hebben en een gekke bult op hun rug?!
    Vanmiddag Hannie nog op bezoek gehad en buurvrouw heeft geholpen om de rits van haar jas dicht te doen.
    Hier een stralende heldere voorjaarsdag. Het gras begint al te groeien.
    Nog even genieten van de laatste dagen en het reizen met je vriend.
    Veel groeten en tot binnenkort.