Ligboxenstal, filmpje opnemen en integrale duurzaamheid.

3 maart 2016 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

morgen afscheid nemen bij DairyNZ. 6 weken genoten van gastvrijheid en de vele kennis rond gras en beweiding. Gisteren en vandaag bedrijfsbezoeken en 2 bijzonder boeren bezocht, zie verderop. Hielke vandaag een dag met trein naar het Noorden geweest en heeft nog meer (springende) dolfijnen gezien :(. Tja, verschil moet er wezen... Daarnaast heeft hij gister erg goed geholpen met een filmpje te maken voor de weidecoaches in NL. Volgende week hebben die een gezamenlijke aftrap en mag ik even 'binnenvliegen' met een filmpje. Samen dus in het gras gelegen....Mad about grass :) Zie ook foto's.
Mad about GRASS...

Tweede grote ligboxenstal gezien
Gister een tweede bedrijf gezien met een grote ligboxenstal voor ca 800 koeien. De reden? Ondernemer had nog 2 bedrijven, die waren volledig grass-based. Hier hadden we meer regelgeving en kunnen op deze wijze toch koeien blijven melken (beperking nitraat uitspoeling) en de droge koeien kunnen in de winter 'thuis' blijven. Kosten: ca 2000 € per ligplaats. Kosten per MilkSolid, ca 1 NZ Dollar. En met deze prijzen kun je dat misschien een paar jaar volhouden. Maar langer niet. Deel van het idee achter deze keuze is dat je bij hogere melkprijs heel snel de koeien 2-3000 kg melk meer kunt laten geven door ze veel harder bij te voeren. Dus mee kunnen bewegen met de melkprijs...
Twee stallen voor 800 koeien

Diverse bezoeken aanverwante bedrijven
Ik had nog een paar bedrijven op het verlanglijstje, nu met auto zelf kunnen bezoeken. Aquaflex, met een meetlint in de grond voor vocht en bodemtemperatuur in de laag van 0-30 cm (3 meter schuin ingegraven). AgResearch, waar ze ook onderzoek doen naar precisielandbouw. RavensDown (een soort Agrifirm), die ook C-Daxen verkoopt en tools om gratis en automatisch een feedwedge te maken. Vandaag ook bij AgriSeeds geweest (naam van Barenbrug hier in NZ). Gepraat over voederwaarde index voor gras, bewortelingsdiepte en constant ruw eiwit gehalte EngelsRaaigras. Voorlopige conclusie, veel thema's zijn wereldwijd, wel belangrijk te blijven herhalen wat je exact nodig hebt in welk deel van de wereld.

Integrale duurzaamheid?
Sorry, ik weet het, het is een lastig woord, een bulkbegrip. Toch krijgt het hier weer nieuwe invulling voor mij. Want ik zie hoe ze hier ook zoeken/worstelen met alle onderdelen. Het begint hier echt serieus te worden met milieu, dierwelzijn en maatschappij. Terwijl vooral milieu en de technische benadering de aandacht krijgt... Dat vind de gehele sector best lastig, net als bij ons...maar wij hebben iets langer ervaring omdat er bij ons veel meer mensen wonen in ons dichtbevolkte land. Daarom was het des te leuker vandaag bij een boer te komen (die niet aan Fronterra levert) die genomineerd was voor 'Boer van het jaar'. Alle management onderdelen werden onder de loep genomen. Hij had net zijn presentatie gehouden vanochtend met allemaal sheets op houten borden. Zie ook foto's. Ik was echt onder de indruk van alle logboeken en alles management maatregelen, die ook geborgd waren. Vooral teambuilding, safety, maar ook bodem kreeg aandacht. En het meest opvallende, deze boer ontving ook schoolklassen, was dus ook al bezig met 'maatschappij'. En hij kreeg 0.25 cent meer voor zijn melk omdat die in de babymelkpoeder ging voor Amerika. Basis; geen krachtvoer, alleen gras en groenvoer. Dus gehakselde mais mocht wel, geen korrelmais en geen graan of PKE (Palmschroot). NUL krachtvoer... Daarmee begint hier ook voorzichtig het zoeken naar toegevoegde waarde en niet alleen 'bulkproducten' voor de wereldmarkt. Erg bevlogen man, inspirerende voorloper. Als hij ooit naar NL komt, dan wil ik graag zorgen voor een groep geïnteresseerden! Alleen de reis kan ik nog niet declareren voor hem :)
GrasGebasseerde BabyVoeding voor USA

Mijn verblijf hier loopt op het einde...nog één week te gaan. Zaterdagmorgen hopen we naar het zuiden af te reizen. Langs de oostkust in een paar dagen naar beneden. Onderweg de nodig (robot) bedrijven bezoeken. Dan via het midden (de meren) weer terug omhoog. En vrijdag hopen we dan weer in Christchurch te zijn. Misschien nog een reislogger, anders weer in NL. We hopen er nog even goed van te genieten samen.

Groeten allemaal, ook van Hielke (voor de bekende onder ons) en vierde blog over grote koppels is inmiddels ook verschenen. zie http://veeteelt.nl/voeding/blog/grote-koppels-dagelijks-omweiden

Tot zien, Bert

1. Christel:
    3 maart 2016
    Wat mooi om te lezen dat je door de komst van Hielke haast dubbel geniet van alles wat je meemaakt en leert. Ik ben erg benieuwd naar de film. Je hebt niet de kans aangegrepen om de genomineerde Boer van het jaar direct te interviewen voor de camera? Dan straks maar een interview via Skype?
    Veel plezier verder!